onsdag 21. oktober 2009

NDLA og brukervennlighet

Jeg bruker NDLA i Norsk og samfunnsfag. Som en del av et forsøksprosjekt ved skolen har vi droppa den tradisjonelle læreboka til fordel for nettbaserte ressurser, med hovedvekt på NDLA. Jeg har vært på kurs, og stadig vært innom nettsidene og funnet ressurssene gode. Det gjør jeg ennå. Det jeg derimot ikke blir overbevist om er organisering av sidene. Det er mange "linker" som ikke fører frem til noe annet enn - ingenting, og sikkert derfor ikke er noen link (se "tekst på vandring" som ikke er noen vandring overhodet). Det er er ikke noen gjennomført markering av hva som er fagtekster og hva som er oppgaver i menyene, og har du først begynt å klikke deg framover, er det ikke noen enkle måter å komme tilbake til menyen igjen (jeg vil tilbake til oversikten over maktkanalene, men da må jeg vandre).

Jeg har full forståelse over at dette er et stort prosjekt med mange aktører, og at sidene er i stadig utvikling. Når det er sagt ble vi lovet fullt ferdige sider for alle fagene innen studiespesialisering på vg1 da jeg var på NDLA-kurs i mai, og med tanke på at elevene skal bruke sidene i steden for lærebok bør de være enkle å orientere seg i. Elever er ingen enkel mottakergruppe; hvis de ikke finner det de leiter etter umiddelbart gir de opp og unnskylder seg med at fagstoffet "ikke er der". Min løsning på dette problemet er at jeg før hver time, eller i periodeplanen, må lage lenker til de aktuelle sidene jeg vil elevene skal bruke. Det ideelle hadde vært om jeg kunne gi elevene en enkel beskrivelse på hvor de kan finne det jeg mener er tema for dagen, men til det trengs det mer tålmodighet, høyer digital kompetanse og mer modenhet enn iallefall mine elever har.

Jeg er fan av mange av oppgavene på NDLA. Og det er mange gode fagtekster. Jeg uttrykker min frustrasjon kun med gode hensikter - jeg vil ha et NDLA som er så bra at jeg kan slå i bordet til mine meget skeptiske kollegaer og si: I told you so: Nettressurser er gode alternativ til læreboka (om det betyr at læreboka er en saga blott er selvsagt en helt annen diskusjon).

1 kommentar:

  1. Det er flott Elisabeth! Det er mye bedre med en (positiv) kritiker som synger ut enn ti tilhengere som holder kjeft!

    SvarSlett