mandag 12. oktober 2009

Realitetsorientering og et tastatur uten v...

I dag annonserte jeg for elevene mine: Når vi skal begynne med språklige emner skal vi lage en wiki!

Jeg veit ikke hva jeg forventa meg, men jeg ble overraska over: Hva? wiki? Som wikipedia? Hva er det for no`...

Og jeg føler meg hipp og kul for en stakket stund.

Jeg og en annen kollega laget første året Kunnskapsløftet var innført et supert opplegg der elevne hører på foredrag, er ressurspersoner, aktive lyttere, rollespillere, før de i grupper velger et språklig emne som de lager språkavis over. Vi har endra opplegget noe over de åra som har gått, men den største endringa skjer nok i år, da jeg har tenkte å droppe avisa til fordel for wikien. Jeg tenker å lage tittelen på sidene før jeg introduserer wikien for elevene, men jeg er ennå ikke helt sikker på vurdering av wiki, om jeg skal åpne alle siden for alle og...

I den anledning surfer jeg litt rundt i verdensveven - og den hippe kule norsklæreren skjønner at hun ikke er så hipp og kul lenger. Jeg podkaster ikke (selv om jeg har en mann som hører popqiz på podkast hver biltur), jeg er skikkelig dårlig på dataspill (er ikke imot, men klarer ikke bli fascinert), jeg klarer ikke å få twitter på google reader (rss - kan ikke fagbegrepene), og jeg husker ikke hvordan jeg skal få punktene flyende inn på pp-presentasjonene mine.

Det er mer jeg ikke kan enn jeg kan, og det får jeg gnidd inn i del&bruk... bruk og bli brukt. bruk og innse du er en liten amatør i den digitale skolehverdagen.

wiki?!

Imens skriver jeg på et tastatur med en innmari treig vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar