tirsdag 6. april 2010

Erfaringer fra bruk av digitale læremidler og pc på skolen

Som et ledd i et prosjekt med innføring av bærbare pc-er til alle elevene på vg1 på skolen, og i noen fag erstatta den gode gamle læreboka med digitale læremidler, har vi gjennomført en undersøkelse blant de berørte elevene på skolen. Denne viser mange gode, og kanskje overraskende, resultat, der det beste er at elevene faktisk er ganske fornøyd både med pc, programvare og brukerstøtte! Hvem skulle tro at de kritiske elevene våre, med allverdens tilgang på digitalt utstyr, spill og stæsj, faktisk syns det skolen har å tilby er ganske bra?

Men det er ingen grunn til å hvile på laubærene. Elevene synes lærerne er for dårlige til å hjelpe dersom de har problemer med pc, oppkobling osv. i klasserommet. At elevene har høge forventninger til hva lærerne kan tilby er åpenbart, men det kan kanskje forlanges at vi lærere også blir litt flinkere på den mer tekniske "biten" (så mye for digital kompetanse og faguttrykk)? Videre mener mange elever at de lærer bedre ved å bruke lærebøker enn digitale læremidler (ca 40%), mens de fleste mener det er hipp som happ hva de bruker, og noen få foretrekker digitale læremidler. Dette er en utfordring, men som jeg ser det, ingen falitterklæring:
  • Bruk av digitale læremidler er nytt - også for lærere som bruker det. Det er naturlig at vi famler litt, og gjør oss erfaringer vi kan dra nytte av videre i bruken.
  • Læreboka er trygg - både for elever og foreldre. Elevene er ikke vant til å se på læreplanen som retningsgivende for hva som skal læres, de har alltid sett til læreboka. Og når de ikke har den lenger, hvor skal de selv, og foreldre, da få oversikt over hva som skal læres i hvert enkelt fag?
  • Læremidlene er nye og langt fra perfekte. Mange spørsmål reiser seg i arbeidet med digitale læremidler: lengde på tekst, sjangerspesifikke oppgaver, oversikter, bruk av andre medier osv.
  • Som bruk av digitale læremidler er nytt for lærerne, er det også nytt for elevene, og det tar gjerne litt tid å bli vant til at pc-en ikke bare er til "fest og moro", men og faglig arbeid.
  • Læreboka er kjent og brukt i alle skole-tider, men når vi undersøker hvordan elevene liker å arbeide med digitale læremidler, hva sammenligner vi med da? Har det blitt gjort undersøkelser av hvordan elevene i en før-digital verden likte læreboka? Lærte alle godt ved å bruke den?

Jeg er ingen fanatiker, men kjenner jeg må bruke mer tid før jeg vil konkludere med hva som gir best læring for flest elever. Enn så lenge kaster jeg verken læreboka eller de nye digitale læremidlene i digial eller ikke digital søppelbøtte. Jeg velger å bruke det beste fra begge, noe som i praksis betyr at jeg benytter meg av de ressursene jeg til enhver tid mener er best; henta fra ulike nettsteder, ndla, forskjellige lærebøker, oppslagverk osv. Det gjorde jeg før også, men da litt mer i skjul for å legitimere overfor elever og kolleger innkjøp av dyre, og dels for meg dårlige, lærebøker.

Men elevene skal få prøve digitale læremidler ett år til: Jeg gir meg ikke så lett! Og ser fram til erfaringene elevene og jeg har da, etter ett år til med erfaringer fra digitale læremidler. Erfaring fra bruk av lærbok har jeg plenty av!

3 kommentarer:

  1. Hei,

    Er det skulen eller sentraladministrasjonen som har gjennomført undersøkinga?

    SvarSlett
  2. Det er skulen sjølv som har gjennomført undersøkinga. Ho har sine svakheiter, og vi er ikkje heilt nøgd med deltakingsprosenten, men vi meiner ho gir eit rimeleg godt bilete på korleis elevane opplever bruk av pc og digitale læremiddel. Vi har og gjennomført undersøking blant foreldre til elevar som brukar pc og digitale læremiddel, og lærarar, men dei resultata har eg ikkje sett enno. Veit du om sentrale undersøkingar om tradisjonelle læremiddel kontra digitale?

    SvarSlett
  3. Eg kjenner diverre ingen slike undersøkingar.

    SvarSlett