- 96% av ungdommen mener kontinuerlig læring og utvikling er viktig (blir rangert øverst av en rekke alternativer)
- Fåtall av norske ungdommer mener det vil gå bedre med samfunn, miljø og kriminalitet, mens de har et positivt syn på egen framtid (som de kan påvirke selv)
- Ungdom er teknologioptimister
- Dagens ungdom vil ha 10-14 jobber før de er 38 år gamle
- Over halvparten av avgangselevene (10-kl og vg3) veit ikke hva de vil gjøre når de blir voksne
- Hva vet vi om verden i 2071 (ted.com)?
- Sony + Nintendo satser på interaktive/fysiske spill + læringsspill (bruker 5mrd hvert år på utvikling av spill)
- Læring i dataspill (eks. engelsk, problemløsing)
- Elevene kan konsentrere seg, men ikke uavhengig av stimuli
- "Rotløs- og tråløs generasjon"
- 1/3 norske tolv-åringer på facebook (enda facebook har 13-årsgrense)
- Lite eller ingen skille mellom by og bygd i medie-bruk
- Jentene har tatt i igjen gutta i bruk av ny teknologi (fram til to år siden var det gutta som "leda") - sosiale medier og mobiltelefoner har hatt stor utvikling framfor spill (som er en gutte-greie)
- Gutta vil ha tinge via pc, mens mobilen er jentenes arena
- De unge bruker over 50% av tida på brukerskapte medier (framfor eks. nettaviser osv.)
- Noen få lager (blogger, legger ut bilder osv), mens mange ser på/ bruker
- Facebook formidler mer informasjon enn Google
- 2000-tallet: Ungdom er kollektive og uorganserte (eks. uttrykker meninge på facebook osv.)
- USA: blogging en effektiv måte til å få gutter til å skrive mer
- La elevene være eksperter på verktøyet, og la lærerne være eksperter på det pedagogiske - læring.
- Lærere: Jobb med det å fortelle en historie; prosess, kilder, research, kommunikasjon, interaksjon (så kan elevene selv velge hvilke plattformer de vil bruke)
- Nye tjenester: check-in (der de unge hele tida skriver inn hva de gjør), creaza
- www.nesteskoledag.no (fremtidens elev, fremtidens læring, fremtidens skole)
Mange gode moment fra de unges synspunkt:)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar