fredag 27. november 2009

Ressurstips fra Svend Andreas - kursdag 27/11

Her er noen tips om ressurser vi kan bruke i skolen?



  • Museum box - historie

  • Idemylring - etherpad; mindomo, bubbl.us

  • Glosetest - quizlet (spill, historier osv)

  • Samskriving - etherpad, google docs (en skrive notater - andre strukturere stoffet, samskriving på to skoler, gruppearbeid, refleksjon rundt en forelesning - kanskje konkrete oppgaver ligger allerede i dokumentet?) Mål: klassen i fellesskap skal lære og løse problemer. Etherpad er også selvdokumenterende (pga navnet står i teksten)

  • En ny hendelse (eks. i samfunnsfag): søke i twitter om temaet (eks. afghanistan); samle meninger, betrakninger ol om emnet. Elevene skal reflektere rundt emnet med bakgrunn i teksten de har funnet.

  • Sammensatte tekster: dipity om spesifikke emner (tidslinje med bilder, videosnutter, hendelser osv.)

mandag 23. november 2009

Bokliste - hvor da på verdensveven - web. 2.0?

Vi leser bok i klassen. Alle leser hver sin bok og skrive innlegg på bloggen sin om boka. Etterpå skal vi lage en anbefalingsliste med terningkast som alle elevene skal ha tilgang til; som skal kunne endres/ redigeres etterhvert som elevene leser flere bøker og legger ut på lista. Hvor skal vi lage denne lista? Jeg kunne tenke meg å lage en facebook-gruppe der vi kan legge ut lista og kommentere, men jeg er usikker på hvordan det kan gjøres, og om facebook er tingen. Fra før har alle elvene i klassen egen blogg som de skriver innlegg på, og vi har en wiki (som er mer som et prosjekt).

Mål med opplegget jeg vil at elevene skal:
1) lese bøker!
2) skrive om det de leser
3) syns at å snakke, skrive, diskuter og anbefale bøker er "kult"

Er det noen som har noen "kule" forslag å komme med?

scener fra et klasserom

Scene 1:
Året er 2007. Det er vår ute. To relativt unge lærere sitter med den nye læreplanen foran seg og krysser av mål de har vært innom/ jobba med. Stemningen er litt desperat.
Lærer A: Vi har ikke vært innom noen av målene som har med språk, flerspråklighet, språklig påvirkining, moderne norsk og skandinaviske språk å gjøre. Det er snart sommer...
Lærer B: Vi har heller ikke jobba med ulike munlige roller; presentasjoner og tilhører. Vi mangler vel strengt tatt noe på sammensatte tekster også. Huff - dette ser ikke bra ut.

Lærer A med ivrig stemme: Dette ordner vi. Vi må lage et opplegg på emnet språk der elevene også presenterer noe stoff og har ulike lytterroller.
Lærer B kaster seg på: Og så produserer de en sammensatt tekst om emnet etterpå!

Scene 2:
Året er 2009. Det blir mørkere og mørkere ute. En litt eldre lærer enn for to år siden sitter igjen med læreplanen. Denne gangen er ikke stemningen så spent, den er snarere litt mer forventningsfull. To yngre ferske lærere forsøker å følge med i den litt eldre lærerens intrikate, men gjennomarbeida opplegg om språk og kultur på vg1.

Lærer B: De to første gangene vi kjørte opplegget fikk gruppene i oppgave å lage språkavis, men i år tenker jeg at de kan lage en side i en felles språkwiki for klassen!
Lærer C og D i kor: Wiki!?!
Lærer B: Faglærer oppretter en wiki for klassen og inviterer elevene til å skrive i den. Læreren lager en forside, og sider med temaer innen emnet elevene skal fylle etterhvert som vi, og de, gjennomgår stoffet. Alle elevene i klasse kan redigere innholdet. Etter at vi har gjennomgått fagstoffet (der alle elevene har vært eksepertgrupper) deler vi klassen i grupper som skal fordype seg innen et språklig emne som flerspråklighet, slang, norrønt, svensk osv. Hver gruppe får en oversikt over hva denne sida skal inneholde, som bilde, bildetekst, intervju, faktaboks osv. og en oversikt over vurderingskriteriene. Vi som lærer kan hele tida se hva elevene arbeider med på wikien og hjelpe dem/ veilede dem underveis.
Lærer D: Hva er den store fordelen med dette framfor en mer tradisjonell avis, da?
Lærer B: Dersom elevene skal lage en avis får vi først sett den samme dag som de leverer den. Med en wiki kan vi som lærere hele tida følge med, veilede, gi råd, se hvem som skriver/ hvem som redigerer osv. Og så blir det jo et felles klasseprosjekt!

Noen uker senere. Litt nærmere jul. I klasserom 203 på en skole nær deg. Elevene sitter konsentrert rundt pc-ene.
Lærer D: OK da kan dere sette igang med å arbeide med temasidene deres.
Elev overivrig: Jeg er alt inne, jeg!
Elev usikker: Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde dette jeg. Å, ja: Edit, ja.
Elev utprøvende: Hvordan er det jeg skal sette inn film fra you tube? Entbedde?
Elev faglig: Nå har jeg lest meg opp på slang og skrevet inn noe. Kan ikke du lese det, Elisabeth...

Sjekk prosessene som er ingang på språkwikien vår.